Regulamin konkursu na Facebooku lub Instagramie
11 sierpnia 2024

Regulamin konkursu na Facebooku lub Instagramie

Powszechną praktyką influencerów jest organizowanie konkursów lub rozdań na swoich profilach społecznościowych. Ma to na celu nagrodzenie swoich odbiorców jak również zdobycie nowych, gdyż przy takich przedsięwzięciach zaznacza się, że jest skierowane tylko do obserwujących. Pytanie jednak pojawia się bardzo szybko: którą formę wybrać i jak ją legalnie zorganizować?

 

Czym jest konkurs?

 

Przepisy prawne nie wskazują wprost czym jest konkurs. Brak jednej legalnej definicji konkursu sprawia, że należy odwoływać się do ogólnych pojęć. Będzie to zatem wybór i nagrodzenie osoby, która spełni warunki konkursu, a przede wszystkim wykona zadanie konkursowe, które zostanie uznane za najlepsze spośród innych uczestników konkursu. Kodeks Cywilny z kolei wskazuje, że konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, o ile oznaczono w nim termin ubiegania się o nagrodę.

 

Jak uczestnik może rozpoznać konkurs?

 

Jeśli w treści posta w serwisie Facebook lub innej platformie znajdziecie przyrzeczenie nagrody np. "do wygrania....", termin ubiegania się o nagrodę oraz określone zadanie konkursowe np. odpowiedź na pytanie czy stworzenie publikacji zgodnej z wytycznymi organizującego przedsięwzięcie to wysoce prawdopodobne, że bierzecie udział w konkursie. Warunkiem wygranej w konkursie jest zatem wypełnienie zadania konkursowego i wyłonienie zwycięzcy na podstawie np. jego kreatywności. Konkurs powinien bowiem polegać na rywalizacji uczestników.

 

Czym jest rozdanie?

 

Kolejnym typem publikacji w mediach społecznościowych, nawet bardziej powszechnymi niż konkursy, są rozdania. Pod tym pojęciem kryją się różne formy promocji influencera, gdzie nagradza się osoby bez ustanowienia konkretnego kryterium.

 

Przeglądając np. Instagrama znajdziemy mnóstwo rozdań, gdzie wystarczy polubić lub/i udostępnić post, obserwować dany profil i zgłosić swój udział w komentarzu. Organizatorzy piszą też tajemniczo, że zwycięzca zostanie wybrany na podstawie aktywności i rozdanie nie jest grą losową. Ale co w momencie, kiedy np. dwie osoby polubiły tę samą ilość postów, relacji czy opublikowały komentarze pod postami organizatora? To jak wtedy wybierany jest zwycięzca?

 

Losowanie i zezwolenie na grę losową

 

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są takie gry, w tym urządzane przez Internet, o wygrane rzeczowe lub pieniężne, których wynik zależy od przypadku, a więc także loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe. Co ciekawe, Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z wyroków 2020 roku stwierdził, że polubienie posta może być utożsamione z innym dowodem udziału w grze, a na organizatora  została nałożona kara pieniężna przez urząd skarbowy.

 

Dlaczego lepiej organizować konkursy?

 

Co ciekawe, zadaniem konkursowym we wskazanym wyżej przypadku było wskazanie liczby replik, jaka wtedy znajdowała się w sklepie stacjonarnym na wystawach i ścianach. Uczestnicy mogli oczywiście "strzelać" z odpowiedzią.

 

Teraz wyobraźcie sobie sytuację, kiedy kilka osób podało prawidłową odpowiedź. Jakie kryterium było stosowane w takim przypadku? Żadne. Dlatego też sąd uznał, że zwycięzca mógł zostać wylosowany i utrzymał decyzję urzędu skarbowego nakładającą na organizatora tego przedsięwzięcia kary pieniężnej w mocy. Jak wskazano wyżej, wielu influencerów wskazując, że ich post nie jest rozdaniem ani wybór zwycięzcy nie polega na losowaniu twierdzi, że wybór następuję na podstawie aktywności. Ale tak jak wskazaliśmy wyżej: sama aktywność nie jest zadaniem konkursowym i może pojawić się kilku uczestników o tej samej aktywności (taka sama liczba komentarzy czy polubień). W naszym mniemaniu taki post będzie stanowił rozdanie, a nie konkurs. Jak zatem przeprowadzić konkurs zgodnie z prawem?

 

Jak przeprowadzić legalny konkurs na Facebooku lub Instagramie- zadanie konkursowe

 

Pomimo tego, że w opisanym wyżej przypadku post opublikowany na Facebook'u nosił tytuł "Konkurs" to jednak nie przekonało urzędu skarbowego ani sądu. Nie ma bowiem znaczenia nazewnictwo, jeśli warunki przedsięwzięcia nie wypełniały warunków do uznania go za konkurs. W naszej opinii wskazywanie przez influencerów, że zwycięzca nie jest losowany a jego wybór zależy od aktywności niczego nie zmienia. W naszej ocenie dodanie do ogłoszenia prawdziwego zadania konkursowego naprawdę nie jest takie trudne, a pozwoli influencerowi uniknąć nieporozumień w przyszłości czy nawet wysokich kar pieniężnych.

 

Jak powinien wyglądać Regulamin i jak zorganizować konkurs?

 

Regulamin konkursu na Facebooku czy Instagramie

 

Istnieje kilka wytycznych i zasad jakie powinien zawierać regulamin konkursu. Tworząc go należy pamiętać zarówno o przepisach Kodeksu Cywilnego, RODO, ale również zapisach konkretnej platformy społecznościowej, na której publikujesz post. Regulamin Facebooka czy Instagrama wskazuje wprost, że w regulaminie konkursu należy poinformować, że platformy te nie mają nic wspólnego z konkursem i nie biorą za niego odpowiedzialności. W przypadku braku odpowiednich zapisów portal może nawet usunąć Twój post czy zablokować profil.

 

Dane osobowe uczestników

 

Zbierając dane osobowe uczestników w wiadomościach prywatnych stajesz się administratorem danych osobowych udostępnionych przez nich, nawet jeśli chodzi tylko o dane osoby, która wygrała Twój konkurs. W związku z tym w Regulaminie Konkursu musisz podać jak zbierasz te dane, na jakiej podstawie oraz wskazać prawa osoby, która Ci je udostępniła.

 

Podstawowe zasady konkursu

 

W konkursie musisz również podać swoje dane jako organizatora, warunki uczestnictwa w konkursie, warunki wysyłki nagrody, czas trwania konkursu, sposób wyłonienia zwycięzcy, opisać dokładnie czym jest nagroda oraz na czym polega zadanie konkursowe, a także kwestię reklamacji.

 

Wzór regulaminu konkursu

 

Jeśli nie wiesz lub nie jesteś pewien, czy twoje ogłoszenia konkursowe są prawidłowo sporządzone to spieszymy z pomocą. Poniżej znajdziesz krótki wzór, który możesz wykorzystać w swoich mediach społecznościowych.

Wzór regulaminu Konkursu*:

 

  • aby wziąć udział w konkursie musisz: (np. być moim obserwatorem)
  • zadaniem konkursowe polega na: (opisz je precyzyjnie)
  • konkurs organizowany jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
  • nagrodą w konkursie jest _____
  • konkurs trwa od ___ do ____(data i godzina)
  • zwycięzcę ogłoszę w terminie ___ dni od zakończenia konkursu w formie (np. na stories),
  • wyłączonym organizatorem konkursu i fundatorem nagrody jest/  współorganizatorem konkursu i fundatorem nagrody wspólnie z ______ jest ______,
  • Instagram/Facebook/TikTok nie jest organizatorem konkursu i nie ponosi za niego odpowiedzialności,
  • zwycięzca zostanie wybrany na podstawie ... (np. kreatywności),
  • wysyłka nagrody następuje tylko na terenie Polski,
  • w celu wysyłki nagrody zwycięzca konkursu będzie zobowiązany do podania w wiadomości prywatnej swojego imienia i nazwiska, adresu do wysyłki, jak również nr telefonu i adresu email dla kuriera,
  • Organizator staje się administratorem danych osobowych udostępnionych przez zwycięzcę jedynie w celu wysyłki nagrody. W przypadku odmowy bądź braku podania danych do wysyłki nagrody w terminie ___ dni nagroda zostaje przekazana kolejnej osobie wyłonionej na zasadach wskazanych w Regulaminie.
  • osobie, która udostępniła dane osobowe przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, wycofania w każdej chwili zgody w zakresie, w jakim jest ona podstawą przetwarzania danych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Osobom tym przysługuje również prawo do złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
  • Reklamacje z powodu uszkodzenia Nagrody lub niezgodności Nagrody z Regulaminem Zwycięzca może zgłaszać w terminie 7 dni od dnia otrzymania Nagrody. W tym celu należy poinformować Organizatora w wiadomości prywatnej bądź zgłosić ją pisemnie na adres Organizatora.

  • Reklamacje dotyczące przebiegu Konkursu mogą być zgłaszane wiadomości prywatnej lub pisemnie na adres Organizatora w czasie trwania Konkursu oraz w terminie 7 dni od dnia zakończenia Konkursu. O zachowaniu terminu do złożenia reklamacji decyduje data dotarcia reklamacji na adres Organizatora.

 

* wskazany wzór może okazać się niewystarczający przy bardziej skomplikowanych konkursach czy przekazaniu praw autorskich do pracy konkursowej, dlatego zaleca się jego każdorazowe dopasowanie do potrzeb organizatora.

 

Pamiętaj, że jeśli przyrzekasz nagrodę i Twoi obserwujący wezmą udział w konkursie to nie możesz się z niego wycofać, podobnie jak musisz dopilnować, aby konkurs przebiegł zgodnie z opublikowanym przez Ciebie Regulaminem.

 

Konkurs a podatek

 

Na koniec warto pochyliś się nad kwestiami podatkowymi. Wygrane w konkursach co do zasady powinny być opodatkowane stawką 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego. Najczęściej płatnikiem będzie tutaj organizator. Warto jednak wskazać, że w przypadku, gdy wartość nagrody nie przekracza 2.000 zł, a zwycięzca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, najprawdopodobniej będzie można skorzystać ze zwolnienia od tego podatku. Skąd ta wątpliwość? Jeszcze kilka lat temu organy podatkowe twierdziły, że organizowanie konkursów w social mediach nie spełnia jednego z wymogów zwolnienia tj. organizacji konkursu w środkach masowego przekazu. Ta linia orzecznicza powoli się zmienia, ale nadal można natknąć się na niekorzystne interpretacje stwierdzające, że fanpage w portalu społecznościowym nie stanowi środka masowego przekazu.

 

Jeśli jesteś zainteresowany organizacją konkursu na swoich mediach społecznościowych to zapraszamy do kontaktu.

 

 

Zobacz też: Prawa autorskie w social mediach - jak legalnie publikować w mediach społecznościowych?

 

  1. pl
  2. en
  1. pl
  2. en
Kancelaria Radcy Prawnego Ewelina Jasion

©  2024 Kancelaria Radcy Prawnego Ewelina Jasion. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

Profil Kancelarii Prawnej Eweliny Jasion na TikToku
Profil Kancelarii Radcy Prawnego Eweliny Jasion na Instagramie
Profil Kancelarii Radcy Prawnego Eweliny Jasion na Facebooku.

ZNAJDŹ NAS

Profil Kancelarii Radcy Prawnego Eweliny Jasion na LinkedIn.

ADRES 


Jemiołowa 16a/8
53-447 Wrocław

 

KONTAKT


kontakt@jasion.pl
+48 721 555 826