Powszechną praktyką influencerów jest organizowanie konkursów lub rozdań na swoich profilach społecznościowych. Ma to na celu nagrodzenie swoich odbiorców jak również zdobycie nowych, gdyż przy takich przedsięwzięciach zaznacza się, że jest skierowane tylko do obserwujących. Pytanie jednak pojawia się bardzo szybko: którą formę wybrać i jak ją legalnie zorganizować?
Przepisy prawne nie wskazują wprost czym jest konkurs. Brak jednej legalnej definicji konkursu sprawia, że należy odwoływać się do ogólnych pojęć. Będzie to zatem wybór i nagrodzenie osoby, która spełni warunki konkursu, a przede wszystkim wykona zadanie konkursowe, które zostanie uznane za najlepsze spośród innych uczestników konkursu. Kodeks Cywilny z kolei wskazuje, że konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, o ile oznaczono w nim termin ubiegania się o nagrodę.
Jeśli w treści posta w serwisie Facebook lub innej platformie znajdziecie przyrzeczenie nagrody np. "do wygrania....", termin ubiegania się o nagrodę oraz określone zadanie konkursowe np. odpowiedź na pytanie czy stworzenie publikacji zgodnej z wytycznymi organizującego przedsięwzięcie to wysoce prawdopodobne, że bierzecie udział w konkursie. Warunkiem wygranej w konkursie jest zatem wypełnienie zadania konkursowego i wyłonienie zwycięzcy na podstawie np. jego kreatywności. Konkurs powinien bowiem polegać na rywalizacji uczestników.
Kolejnym typem publikacji w mediach społecznościowych, nawet bardziej powszechnymi niż konkursy, są rozdania. Pod tym pojęciem kryją się różne formy promocji influencera, gdzie nagradza się osoby bez ustanowienia konkretnego kryterium.
Przeglądając np. Instagrama znajdziemy mnóstwo rozdań, gdzie wystarczy polubić lub/i udostępnić post, obserwować dany profil i zgłosić swój udział w komentarzu. Organizatorzy piszą też tajemniczo, że zwycięzca zostanie wybrany na podstawie aktywności i rozdanie nie jest grą losową. Ale co w momencie, kiedy np. dwie osoby polubiły tę samą ilość postów, relacji czy opublikowały komentarze pod postami organizatora? To jak wtedy wybierany jest zwycięzca?
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych, grami losowymi są takie gry, w tym urządzane przez Internet, o wygrane rzeczowe lub pieniężne, których wynik zależy od przypadku, a więc także loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe. Co ciekawe, Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z wyroków 2020 roku stwierdził, że polubienie posta może być utożsamione z innym dowodem udziału w grze, a na organizatora została nałożona kara pieniężna przez urząd skarbowy.
Co ciekawe, zadaniem konkursowym we wskazanym wyżej przypadku było wskazanie liczby replik, jaka wtedy znajdowała się w sklepie stacjonarnym na wystawach i ścianach. Uczestnicy mogli oczywiście "strzelać" z odpowiedzią.
Teraz wyobraźcie sobie sytuację, kiedy kilka osób podało prawidłową odpowiedź. Jakie kryterium było stosowane w takim przypadku? Żadne. Dlatego też sąd uznał, że zwycięzca mógł zostać wylosowany i utrzymał decyzję urzędu skarbowego nakładającą na organizatora tego przedsięwzięcia kary pieniężnej w mocy. Jak wskazano wyżej, wielu influencerów wskazując, że ich post nie jest rozdaniem ani wybór zwycięzcy nie polega na losowaniu twierdzi, że wybór następuję na podstawie aktywności. Ale tak jak wskazaliśmy wyżej: sama aktywność nie jest zadaniem konkursowym i może pojawić się kilku uczestników o tej samej aktywności (taka sama liczba komentarzy czy polubień). W naszym mniemaniu taki post będzie stanowił rozdanie, a nie konkurs. Jak zatem przeprowadzić konkurs zgodnie z prawem?
Pomimo tego, że w opisanym wyżej przypadku post opublikowany na Facebook'u nosił tytuł "Konkurs" to jednak nie przekonało urzędu skarbowego ani sądu. Nie ma bowiem znaczenia nazewnictwo, jeśli warunki przedsięwzięcia nie wypełniały warunków do uznania go za konkurs. W naszej opinii wskazywanie przez influencerów, że zwycięzca nie jest losowany a jego wybór zależy od aktywności niczego nie zmienia. W naszej ocenie dodanie do ogłoszenia prawdziwego zadania konkursowego naprawdę nie jest takie trudne, a pozwoli influencerowi uniknąć nieporozumień w przyszłości czy nawet wysokich kar pieniężnych.
Istnieje kilka wytycznych i zasad jakie powinien zawierać regulamin konkursu. Tworząc go należy pamiętać zarówno o przepisach Kodeksu Cywilnego, RODO, ale również zapisach konkretnej platformy społecznościowej, na której publikujesz post. Regulamin Facebooka czy Instagrama wskazuje wprost, że w regulaminie konkursu należy poinformować, że platformy te nie mają nic wspólnego z konkursem i nie biorą za niego odpowiedzialności. W przypadku braku odpowiednich zapisów portal może nawet usunąć Twój post czy zablokować profil.
Zbierając dane osobowe uczestników w wiadomościach prywatnych stajesz się administratorem danych osobowych udostępnionych przez nich, nawet jeśli chodzi tylko o dane osoby, która wygrała Twój konkurs. W związku z tym w Regulaminie Konkursu musisz podać jak zbierasz te dane, na jakiej podstawie oraz wskazać prawa osoby, która Ci je udostępniła.
W konkursie musisz również podać swoje dane jako organizatora, warunki uczestnictwa w konkursie, warunki wysyłki nagrody, czas trwania konkursu, sposób wyłonienia zwycięzcy, opisać dokładnie czym jest nagroda oraz na czym polega zadanie konkursowe, a także kwestię reklamacji.
Jeśli nie wiesz lub nie jesteś pewien, czy twoje ogłoszenia konkursowe są prawidłowo sporządzone to spieszymy z pomocą. Poniżej znajdziesz krótki wzór, który możesz wykorzystać w swoich mediach społecznościowych.
Wzór regulaminu Konkursu*:
Reklamacje z powodu uszkodzenia Nagrody lub niezgodności Nagrody z Regulaminem Zwycięzca może zgłaszać w terminie 7 dni od dnia otrzymania Nagrody. W tym celu należy poinformować Organizatora w wiadomości prywatnej bądź zgłosić ją pisemnie na adres Organizatora.
* wskazany wzór może okazać się niewystarczający przy bardziej skomplikowanych konkursach czy przekazaniu praw autorskich do pracy konkursowej, dlatego zaleca się jego każdorazowe dopasowanie do potrzeb organizatora.
Pamiętaj, że jeśli przyrzekasz nagrodę i Twoi obserwujący wezmą udział w konkursie to nie możesz się z niego wycofać, podobnie jak musisz dopilnować, aby konkurs przebiegł zgodnie z opublikowanym przez Ciebie Regulaminem.
Na koniec warto pochyliś się nad kwestiami podatkowymi. Wygrane w konkursach co do zasady powinny być opodatkowane stawką 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego. Najczęściej płatnikiem będzie tutaj organizator. Warto jednak wskazać, że w przypadku, gdy wartość nagrody nie przekracza 2.000 zł, a zwycięzca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, najprawdopodobniej będzie można skorzystać ze zwolnienia od tego podatku. Skąd ta wątpliwość? Jeszcze kilka lat temu organy podatkowe twierdziły, że organizowanie konkursów w social mediach nie spełnia jednego z wymogów zwolnienia tj. organizacji konkursu w środkach masowego przekazu. Ta linia orzecznicza powoli się zmienia, ale nadal można natknąć się na niekorzystne interpretacje stwierdzające, że fanpage w portalu społecznościowym nie stanowi środka masowego przekazu.
Jeśli jesteś zainteresowany organizacją konkursu na swoich mediach społecznościowych to zapraszamy do kontaktu.
Zobacz też: Prawa autorskie w social mediach - jak legalnie publikować w mediach społecznościowych?
© 2024 Kancelaria Radcy Prawnego Ewelina Jasion. Wszelkie prawa zastrzeżone.
ZNAJDŹ NAS
ADRES
Jemiołowa 16a/8
53-447 Wrocław
KONTAKT
kontakt@jasion.pl
+48 721 555 826