opisowe znaki towarowe
16 kwietnia 2024

Opisowe znaki towarowe

Jako kancelaria zajmujemy się rejestracją znaków towarowych w Polsce oraz w Unii Europejskiej. Posiadamy w tym wieloletnie doświadczenie. Zdarza się, że Klienci podsyłają nam swoja oznaczenia i proszę o rejestrację, a my niestety musimy odmówić lub zasugerować Klientowi modyfikację swojego znaku towarowego z uwagi na jego opisowy charakter. Czym jest zatem opisowy znak towarowy?

 

Definicja znaku towarowego

 

Zacznijmy od tego, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. To właśnie odróżnienie jednego przedsiębiorcy od drugiego jest podstawową funkcją znaków towarowych. Przykładami znaków towarowych najczęściej rejestrowanych są znaki słowne, znaki słowno graficzne i graficzne.

 

Odmowa rejestracji na znak opisowy 

 

Zastrzec w Urzędzie Patentowym możemy znak towarowy dla konkretnych towarów i usług, które spełnia pewne wymagania. Przede wszystkim znak towarowy powinien odróżniać towary lub usługi jednego przedsiębiorstwa od towarów lub usług innego przedsiębiorcy. Zgodnie natomiast z art. 129 1 ust. 1 pkt 3 Prawa własności przemysłowej wyłączonymi z rejestracji są pozbawione zdolności odróżniającej oznaczenia składające się wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania, w szczególności: rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczania, sposobu wytwarzania, składu, funkcji, przydatności.

 

Oznacza to, że znak towarowy sam w sobie nie powinien wskazywać wprost na to, jakie towary czy usługi oferuje przedsiębiorca, jakie jest ich pochodzenie czy cechy. Opisowe znaki towarowe to nazwy lub symbole, które opisują cechy produktu lub usługi, zamiast odróżniać je od innych na rynku. Wyobraźmy sobie, że właściciel piekarni postanowił nazwać ją "Świeży Chleb" i takie oznaczenie zgłosił do Urzędu Patentowego RP jako znak towarowy. Dlaczego Urząd odmówi dokonania rejestracji? Po pierwsze, znak sugeruje, czym zajmuje się jego właściciel, czyli jest to piekarnia, która oferuje świeży chleb. Po drugie uzyskanie ochrony na taki znak towarowy prowadziłoby do sporów na rynku, ponieważ jego właściciel mógłby żądać zaniechania używania elementów słownych "świeży chleb" w całym kraju. Pewna oznaczenia, szczególnie tak proste powinny być bowiem wolne dla wszystkich. W takim przypadku mamy do czynienia właśnie ze znakiem towarowym opisowym i nie uzyskamy prawa ochronnego na oznaczenie.

 

Znak opisowy w języku obcym

 

Niektórzy próbują ominąć kwestię opisowych oznaczeń i próbują zarejestrować je w tłumaczeniu na inny język, najczęściej angielski. Tutaj spieszę wyjaśnić, że to również może się nie udać. Pomimo tego, że w kraju mamy tylko jeden język urzędowy jakim jest język polski, to znaki towarowe sformułowane w innym języku (szczególnie angielskim) spotykają się także z odmową, jeśli większość odbiorców byłaby w stanie odczytać jego znaczenie. Dotyczyć to będzie w szczególności prostych sformułowań.

 

Dlaczego zatem warto unikać opisowych znaków towarowych?

 

  • Brak odróżnialności:  znaki o charakterze opisowym nie są zwykle chronione przez prawo, ponieważ jak wskazaliśmy wyżej, nie spełniają wymogów oryginalności. Oznacza to, że inni mogą swobodnie używać podobnych nazw dla swoich produktów lub usług, co prowadzi do zamieszania na rynku i utrudnia budowanie rozpoznawalności marki.

  • Trudności w budowaniu marki: marki chcą być zapamiętane i rozpoznawane. Używanie  znaków towarowych opisowych utrudnia to zadanie, ponieważ nie są one wystarczająco wyjątkowe, by wyróżnić Twoją markę spośród konkurencji, czyli przedsiębiorców oferujących tego samego rodzaju towary lub usługi,

  • Ryzyko utraty wartości: bez uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy, istnieje ryzyko, że inne podmioty będą mogły swobodnie korzystać z nazw, które tak ciężko było zbudować i promować. To może prowadzić do utraty wartości marki i trudności w utrzymaniu pozycji na rynku.

 

Jak zarejestrować opisowy znak towarowy Urzędzie Patentowym?

 

Znak słowno - graficzny zamiast znaku towarowego słownego

 

Przyjmijmy, że nazwę naszego przedsiębiorstwa wymyśliliśmy już dawno temu, zyskało pewną rozpoznawalność, wykupiliśmy również domenę i wydaliśmy dużo pieniędzy na reklamę. Zmiana nazwy przysporzyłaby nam więcej strat niż korzyści. Najlepszy sposobem na rejestrację danego znaku towarowego, kiedy obawiamy się, że jest on opisowy w odniesieniu do oferowanych towarów lub usług, jest dodanie do niego ciekawej, fantazyjnej szaty graficznej i rejestracja jako znaku słowno-graficznego. Tutaj przestrzegam, że grafika musi być naprawdę złożona, ponieważ w przeciwnym razie Urząd i tak dokona odmowy uznając go za znak opisowy. 

 

Znak aluzyjny

 

Chociaż różnica między znakami opisowymi a znakami aluzyjnymi jest nieostra, to niekiedy warto spróbować. Znak aluzyjny nie wskazuje wprost, ale sugeruje określone cechy towarów lub usług. Wymagają one pewnego procesu myślowego po stronie odbiorcy, aby mógł on skojarzyć znak towarowy z konkretnym towarem czy usługą. W swoich wytycznych Urząd RP wprost wskazał, że znaki aluzyjne i sugerujące nie posiadają charakteru opisowego. Za przykłady można podać tutaj oznaczenie "SMAKUŚ" dla środków spożywczych.

 

Opisowe znaki towarowe mogą niekiedy wydawać się oczywistym wyborem, ale mogą być też pułapką dla Twojej marki. Zamiast tego, postaw na oryginalność i wyjątkowość, aby stworzyć znak towarowy, który wyróżni Cię na rynku i będzie wartościowym aktywem dla Twojej marki. Pamiętaj, że jako prawnicy posiadające duże doświadczenie w rejestracji znaków towarowych możemy wesprzeć Cie w procesie rejestracji, a przede wszystkim doradzimy Ci, czy Twój znak towarowy ma szansę na uzyskanie ochrony. 

 

Jesteś zainteresowany rejestracją znaku towarowego w Polsce lub w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)?

 

Zapraszamy do kontaktu.

 

  1. pl
  2. en
  1. pl
  2. en
Kancelaria Radcy Prawnego Ewelina Jasion

©  2024 Kancelaria Radcy Prawnego Ewelina Jasion. Wszelkie prawa zastrzeżone. 

Profil Kancelarii Prawnej Eweliny Jasion na TikToku
Profil Kancelarii Radcy Prawnego Eweliny Jasion na Instagramie
Profil Kancelarii Radcy Prawnego Eweliny Jasion na Facebooku.

ZNAJDŹ NAS

Profil Kancelarii Radcy Prawnego Eweliny Jasion na LinkedIn.

ADRES 


Jemiołowa 16a/8
53-447 Wrocław

 

KONTAKT


kontakt@jasion.pl
+48 721 555 826