Zrozumienie, czym są pola eksploatacji utworu i jak je skutecznie opisać w umowie, to fundament legalnego korzystania z dzieł twórczych. Bez tego twórca może utracić kontrolę nad swoim utworem, a nabywca – prawa do jego wykorzystania. Artykuł wyjaśnia, czym są pola eksploatacji, jak działają w kontekście prawa autorskiego i umowy, dlaczego muszą być precyzyjnie określone oraz jakie błędy mogą prowadzić do sporów prawnych lub utraty praw. Jeśli pracujesz z treściami, tworzysz, kupujesz, publikujesz lub korzystasz z utworów – musisz to wiedzieć.
Czym są pola eksploatacji utworu według prawa autorskiego?
Dlaczego określenie pól eksploatacji w umowie jest tak ważne?
Jakie są najczęstsze pola eksploatacji? Przykłady
Czy każde pole eksploatacji trzeba wyraźnie wymienić w umowie?
Co się dzieje, gdy w umowie brakuje określenia pól eksploatacji?
Nowe pola eksploatacji – co z nimi, gdy pojawiają się nowe technologie?
Umowa licencyjna a umowa o przeniesienie praw – co wybrać?
Jak ustalić wynagrodzenie za korzystanie z utworu na różnych polach?
Jakie błędy popełniają twórcy i zamawiający w umowach?
Jak precyzyjnie opisać pola eksploatacji w swojej umowie?
Pole eksploatacji to sposób, w jaki można korzystać z utworu. W prawie autorskim oznacza to technikę, formę, obszar lub metodę wykorzystania dzieła – na przykład publikację w internecie, drukowanie, emitowanie w radio czy udostępnianie w streamingu.
Zgodnie z art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo do korzystania z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji musi być jasno określone. Lista tych pól jest otwarta – pojawiają się nowe pola eksploatacji wraz z rozwojem technologii, np. techniką cyfrową.
W każdej umowie dotyczącej praw autorskich – czy to umowie licencyjnej, czy umowie o przeniesienie autorskich praw majątkowych – trzeba precyzyjnie wskazywać każde pole eksploatacji. Jeśli tego zabraknie, może dojść do sytuacji, w której nabywca praw nie będzie mógł legalnie korzystać z utworu, a autor zachowa pełnię praw.
Prawo autorskie mówi wprost: pola eksploatacji utworu muszą być wyraźnie wymienione, a brak określenia pól eksploatacji oznacza, że prawa nie zostały skutecznie przeniesione.
Oto typowe przykłady pól eksploatacji, wskazywane w umowach:
utrwalanie i zwielokrotnianie utworu, np. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu (druk, kopiowanie cyfrowe),
wprowadzanie do obrotu, np. sprzedaż egzemplarzy utworu,
najem oryginału albo egzemplarzy (np. wypożyczalnie),
publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym (czyli np. streaming, YouTube),
publiczne wykonanie (np. koncerty, wystąpienia).
Każde pole eksploatacji wymaga odrębnego wskazania – korzystanie z utworu na każdym z nich bez zapisu w umowie może być nielegalne.
Tak. Zarówno w przypadku udzielenia licencji, jak i przeniesienia praw autorskich, umowa musi wyraźnie wymieniać pola eksploatacji, na których ma następować korzystanie z utworu i rozporządzanie nim.
Nie można stosować ogólników typu „wszystkie możliwe pola”. Takie zapisy są nieważne, bo ustawa o prawie autorskim wymaga precyzyjnego określenia pól eksploatacji w umowie. Oznacza to konieczność ich literalnego wypisania.
Brak określenia pól eksploatacji skutkuje tym, że nabywca praw nie uzyskuje prawa do korzystania z utworu – umowa nie stanowi inaczej, więc autor zachowuje pełne autorskie prawa majątkowe.
Taki brak może też oznaczać nieważność całej umowy o przeniesienie majątkowych praw autorskich, jeśli głównym jej celem było przekazanie praw. W efekcie nabywca nie ma podstaw do użycia utworu na określonych przez siebie polach eksploatacji.
W miarę rozwoju technologii pojawiają się nowe pola eksploatacji, np. publikacja dzieł w metaverse, na blockchainie, czy jako NFT. Utwór na wszystkich polach eksploatacji – to ryzykowne sformułowanie, jeśli tych pól nie zdefiniujemy.
Dlatego umowa powinna zawierać dający możliwość jej renegocjowania w przypadku pojawienia się nowych pól eksploatacji.
Licencja daje prawo do korzystania z utworu, ale autor zachowuje swoje prawa. Może być:
wyłączna (nabywca ma wyłączne prawo do korzystania z utworu),
niewyłączna (autor może udzielić licencji innym podmiotom).
Z kolei przeniesienie praw autorskich oznacza pełne przekazanie majątkowych praw autorskich na nabywcę.
Wybór zależy od celu – licencja sprawdza się w czasowych projektach, przeniesienie w długofalowym wykorzystaniu dzieła.
Wynagrodzenie za korzystanie z utworu powinno być powiązane z liczbą i zakresem pól eksploatacji. W niektórych przypadkach przysługuje odrębne wynagrodzenie za korzystanie z każdego pola, szczególnie przy licencjach niewyłącznych.
Warto w umowie wskazać zasady rozliczeń – np. procent od zysków z konkretnego pola, ryczałt za każde pole lub stawki według katalogu wykorzystania.
Najczęstsze błędy:
brak wyszczególnienia każdego z pól eksploatacji,
nieprecyzyjne opisy (np. „wszelkie formy”),
nieuwzględnienie nowych pól eksploatacji,
błędne oznaczenie licencji jako przeniesienia praw (i odwrotnie),
brak zapisów o wynagrodzeniu za korzystanie z utworu.
Błędy te narażają na spory prawne i utratę praw.
Każda umowa przenosząca autorskie prawa majątkowe lub umowa licencyjna powinna:
zawierać katalog pól eksploatacji (np. streaming, druk, social media),
wskazywać zakres utrwalania i zwielokrotniania utworu,
określać zasady wprowadzania do obrotu i publicznego udostępniania utworu,
regulować zasady najem, użyczenie, itp.,
dopuszczać możliwość korzystania z utworu poprzez technikę cyfrową.
Pamiętaj, że autor utworu zachowuje prawa, jeśli nie zostały skutecznie przeniesione. Dlatego tak ważne jest precyzyjne określenie pól eksploatacji w każdej umowie.
Pole eksploatacji to sposób korzystania z utworu – musi być precyzyjnie określony w umowie.
Każde pole eksploatacji musi być osobno wymienione – bez tego umowa może być nieważna.
Brak określenia pól eksploatacji oznacza brak przekazania praw.
Nowe pola eksploatacji trzeba przewidywać w umowach – technologia się zmienia.
Licencja pozwala korzystać z utworu, ale prawa pozostają przy autorze.
Przeniesienie autorskich praw majątkowych to całkowite przekazanie prawa do korzystania z utworu.
Wynagrodzenie za korzystanie z utworu powinno być powiązane z liczbą i zakresem pól eksploatacji.
Unikaj ogólników – opisać pola eksploatacji trzeba konkretnie.
Pola eksploatacji utworu a prawo autorskie – jedno bez drugiego nie istnieje.
W każdej umowie o przeniesienie majątkowych praw autorskich lub licencji na korzystanie z utworu – dokładność to podstawa.
Jeśli masz wątpliwości – lepiej skonsultować zapis z prawnikiem, niż później toczyć spór o interpretację umowy. Nasza kancelaria prawna we Wrocławiu specjalizuje się w prawie autorskim. Pomożemy Ci stworzyć umowę dostosowaną do Twoich potrzeb.
© 2024 Kancelaria Radcy Prawnego Ewelina Jasion. Wszelkie prawa zastrzeżone.
ZNAJDŹ NAS
ADRES
Jemiołowa 16a/8
53-447 Wrocław
KONTAKT
kontakt@jasion.pl
+48 721 555 826